Als je in aanmerking komt voor een glasvezelaansluiting, kun je je aanmelden door een glasvezelabonnement af te sluiten bij één van de deelnemende dienstaanbieders. Dit kun je doen op de website van deze aanbieders. Je kunt ook terecht bij lokale verkopers zoals ICT-bedrijven of witgoedzaken. Zij geven je graag persoonlijk advies en helpen bij het afsluiten van een glasvezelabonnement. De contactgegevens van deze lokale verkopers vind je op deze website.

Er zijn meerdere redenen waarom het kan gebeuren dat jouw adres niet herkend wordt:

  • Jouw adres is niet geregistreerd in de Basisadministratie Adressen & Gebouwen (BAG) van je gemeente .
  • Jouw adres valt buiten het gebied dat wij voor de glasvezelcampagne hebben bepaald.
  • Jouw adres heeft al een glasvezelaansluiting.
  • Jouw adres staat op een bedrijventerrein.

Staat jouw adres nog niet in de BAG? Dan is het onder voorbehoud wel mogelijk om een glasvezelaansluiting aan te vragen. Het liefst werken we echter wel met een correcte BAG-registratie.

Als je minder dan een jaar geleden een abonnement hebt afgesloten, dan zit je waarschijnlijk nog binnen een jaarcontract dat je moet uitdienen. Na het eerste jaar is een abonnement normaal gesproken maandelijks opzegbaar. Met je nieuwe dienstaanbieder die via glasvezel gaat leveren, kun je vaak afspraken maken over de ingangsdatum van je nieuwe abonnement. Zo is er geen overlap of gat tussen het eindigen van je oude abonnement en het ingaan van je nieuwe glasvezelabonnement.

De aanleg van een glasvezelnetwerk is een kostbare aangelegenheid. Om de kosten van de aanleg te dekken, is het noodzakelijk dat een minimaal percentage van de inwoners en bedrijven zich aanmeldt en diensten afneemt via het glasvezelnetwerk. Op deze manier staan er inkomsten tegenover de hoge aanlegkosten.

Als het minimale percentage niet gehaald wordt, leggen wij helaas geen glasvezel aan. Alle contracten met de dienstaanbieders vervallen dan automatisch. Het kost je dus in dat geval niets.

Als je je niet aanmeldt tijdens de glasvezelcampagne, dan krijg je geen aansluiting in jouw bedrijf. In veel gevallen kunnen we je op een later moment gemakkelijk en snel aansluiten. Omdat we wel extra werkzaamheden moeten verrichten voor het realiseren van de ‘na-aansluiting’, rekenen wij extra eenmalige aansluitkosten. Dus meld je tijdens de glasvezelcampagne aan om jezelf kosten te besparen en de kans te vergroten dat het minimale percentage wordt gehaald!

Ja, dit is in de meeste gevallen mogelijk. Je vraagt de extra aansluiting aan bij een van de deelnemende dienstaanbieders. Voor elke aansluiting sluit je een abonnement af. Je kunt deze abonnementen bij aparte dienstaanbieders afsluiten, bijvoorbeeld een particulier abonnement voor jezelf en een zakelijk abonnement voor je bedrijf. Is op jouw adres de vastrechtvergoeding van toepassing, dan betaal je deze ook voor elke aansluiting.

Ja, dit is mogelijk als de woningen op hetzelfde perceel staan. Voor het hoofdadres kun je je meteen aanmelden. Voor de overige adressen zonder BAG-registratie kun je extra aansluitingen aanvragen bij een van de deelnemende dienstaanbieders. Voor elke aansluiting sluit je een abonnement af en wanneer er vastrechtvergoeding van toepassing is, betaal je deze ook voor elke aansluiting.

Het is bijna altijd mogelijk om je alarmcentrale aan te sluiten op het glasvezelnetwerk. Neem contact op met de leverancier van je alarmcentrale om dit na te vragen.

De vastrechtvergoeding wordt jaarlijks in januari geïndexeerd volgens de Consumentenprijsindex (CPI). Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stelt deze over de voorgaande 12 maanden vast. Als je via automatische incasso betaalt, passen wij de vastrechtvergoeding aan. Je hoeft hiervoor zelf niets te doen.

De vastrechtvergoeding kan op twee manieren worden betaald:

  • Maandelijks: je betaalt elke maand een vergoeding, gekoppeld aan je glasvezelabonnement. Deze betaal je dus zo lang je abonnement loopt. Zeg je het abonnement op, dan vervalt de vergoeding.
  • Eenmalig: je betaalt eenmalig een vergoeding, gekoppeld aan je woning. Als je deze vergoeding eenmaal hebt betaald, dan hoef jij (of de volgende bewoner) dat in de toekomst voor deze woning nooit meer te doen.

Als je een wijziging wilt doorgeven voor de automatische incasso van het vastrechtvergoeding, zoals de tenaamstelling, het IBAN-nummer en de overstap van de maandelijkse betaling naar eenmalige afkoop, dan kun je een mail sturen naar glasvezelbuitenaf@mijnrekeningbekijken.nl. Voor overige vragen met betrekking tot de facturen en de incasso van de vastrechtvergoeding, kun je bellen met 088 – 33 16 611.

Als je je abonnement bij een dienstaanbieder hebt opgezegd, stopt de betaling van de maandelijkse vastrechtvergoeding niet automatisch. Neem contact op met onze klantenservice om dit te regelen.

Nee, als je alsnog besluit om de vastrechtvergoeding in een keer af te kopen betaal je het volledige bedrag. De al betaalde maanden worden hier niet van afgetrokken.

Helaas kunnen we niet exact zeggen wanneer we in welke gemeente het glasvezelnetwerk bouwen. Ruim voordat we in een gemeente starten, informeren we bewoners via een brief en op de website. Je ontvangt een brief van onze aannemer met daarin de exacte datum waarop je woning wordt aangesloten.

Glasvezel buitenaf is geen eigenaar of beheerder van de COAX of DSL netwerken bij jou in de buurt. Hier doen wij niets mee.